DigAble

Ontwikkelen en Leren

De toekomst waarop jeugd zich voorbereidt, is steeds meer online. Hierbij wordt momenteel nog onvoldoende rekening gehouden met jeugd wiens brein zich anders ontwikkelt. Jeugd met neurodivergentie zoals adhd, autisme, een verstandelijke beperking of leerproblemen zijn vaak kwetsbaarder en minder weerbaar. Tegelijk biedt digitalisering ook juist nieuwe kansen om mee te doen in de samenleving.

In het project DigAble wordt in kaart gebracht wat neurodivergente jeugdigen nodig hebben om weerbaar te zijn in een online samenleving en hoe we gebruik kunnen maken van de kansen die er liggen in een digitale wereld voor deze jongeren. Daarbij zoeken we uit wat opvoeders, leerkrachten en zorgverleners nodig hebben om deze jeugd goed te ondersteunen en wat de behoeften zijn van bestuurders hierin. Daarnaast wordt er een overzicht gemaakt van bestaande lespakketten, trainingen, gedragsregels en andere interventies voor digitale geletterdheid, mediawijsheid en online risicogedrag. Wat zijn de bouwstenen van deze interventies? En met welke bouwstenen zijn interventies ook effectief voor de neurodivergente jeugd? Als laatste werken we samen met jongeren uit hoe interventies en beleid optimaal aan kunnen sluiten op hun behoeften.

DigAble loopt van 2024 tot begin 2026 en wordt gefinancierd door de Nationale WetenschapsAgenda (NWA) in het kader van het synergie thema Kwetsbaarheid en veerkracht in een online samenleving.

Het consortium van DigAble wordt geleid vanuit Viveon, met Carlo Schuengel als hoofdaanvrager, en uitgevoerd door een onderzoeksconsortium met medeaanvragers Ina Koning (VU), Sander Begeer (VU), Peter Nikken (Hogeschool Windesheim), Svenja Büttner (Hogeschool Windesheim), Rogier de Groot (Hogeschool Leiden), Hendrien Kaal (Hogeschool Leiden), Helen Vossen (Universiteit Utrecht) en Regina van der Eijnden (Universiteit Utrecht). De maatschappelijke partners in het project worden vertegenwoordigd door Wouter van der Horst (practoraat mediawijsheid, [MBOmediawijs.nl), Joli Luijckx (Oudervereniging Balans), Marjolein Oomes (Koninklijke Bibliotheek), Sylvia Vlaardingerbroek (NJi), Jolanda Douma (Landelijke KennisCentrum LVB) en Daniella Overbeek (Stichting Agora).

Het laatste nieuws: https://www.viveon.nl/nieuws/digable-media-interventies-voor-neurodivergente-jeugd/

Contactpersoon

  • Carlo Schuengel

    MT-lid, academisch leider
Deel dit project
Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op Linkedin Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Whatsapp Deel deze pagina via e-mail
Copyright Viveon 2021 Ontwerp en Realisatie: Concreet geeft vorm