Parent Educators: ouders van zorgintensieve kinderen als onderwijspartners

Gezin, Zorg en Levensloop

Parent Educators: ouders van zorgintensieve kinderen als onderwijspartners

Zorg verlenen aan een kind met een intensieve zorgvraag doe je nooit alleen. Toch is het perspectief van ouders in zorgopleidingen nog te vaak afwezig. Het project Parent Educators brengt daar verandering in door ouders niet alleen als mantelzorger, maar ook als mede-opvoeder en onderwijspartner te erkennen.

Tussen 2022 en 2024 zijn dertig ouders van zorgintensieve kinderen opgeleid tot Parent Educator. Zij spelen een actieve rol in het onderwijs aan vier opleidingen aan de VU en de UvA: Geneeskunde, Pedagogische Wetenschappen, Gezondheidswetenschappen en Medische Informatiekunde. In colleges, werkgroepen en praktijklessen delen zij hun ervaringskennis met toekomstige zorgprofessionals. Inmiddels hebben bijna 4000 studenten gesprekken gevoerd met deze ouders. Studenten leren niet alleen over complexe zorgstructuren en zeldzame aandoeningen, maar vooral over nabijheid, communicatie en omgaan met onzekerheid. De waardering vanuit studenten, docenten én ouders is groot.

Ouders zijn de specialist. Ze kennen hun kind door en door. Dat ga ik nooit meer vergeten. – Charissa, student geneeskunde

Binnen Viveon onderzoeken we hoe het project een duurzame plek kan krijgen binnen het onderwijs. Samen met Eveline van Dorp, Anne de la Croix en Agnes Willemen bouwen we aan een stevig fundament voor de toekomst. Een organisatievorm waarin de inzet van ouders structureel verankerd is, inclusief training, kwaliteitsbewaking en praktische ondersteuning.

Daarnaast verkennen we de mogelijkheden om het project verder te laten groeien. Want als we willen dat zorgprofessionals samen optrekken met ouders, moeten we ook samen leren.

Lees meer: Samen zorgen, samen leren

‘Had u hem ook geadopteerd als u dit had geweten?’

Exploring participation of parents of children with complex care needs in higher education

Parent Educators: Ouders als onderwijspartners in de opleiding Pedagogische Wetenschappen, een bewerking van het Engelstalige wetenschappelijke artikel: Exploring participation of parents of children with complex care needs in higher education. Agnes Willemen, Friederike Ertmer, Melanie Verdam, Anne de la Croix (2025). Discover Education, 4, 147

Contactpersoon

  • Eveline van Dorp

    Projectleider
Deel dit project
Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op Linkedin Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Whatsapp Deel deze pagina via e-mail
Copyright Viveon 2021 Ontwerp en Realisatie: Concreet geeft vorm