Ouders als docent: ervaringskennis krijgt plek in het HBO
18 november 2025
Bij de deeltijdopleiding Social Work van HBO Windesheim gaven de Parent Educators (ouders van zorgintensieve kinderen) de afgelopen periode voor de tweede keer onderwijs aan studenten. Wat begon als een experiment, groeit uit tot een vorm van leren die raakt: leren door de ogen van ouders.
In kleine groepen vertelden ouders over hun dagelijks leven met hun kind: over zorg, liefde, zorgen, keuzes en de voortdurende afstemming met professionals. Studenten mochten alles vragen waar ze nieuwsgierig naar waren. Dat leverde gesprekken op die anders waren dan ze gewend waren: opener, persoonlijker en vaak vol herkenning.
Het doel van deze onderwijsdag was niet om kennis over te dragen, maar om perspectief te delen. Om te onderzoeken wat er nodig is voor een gelijkwaardige samenwerking tussen ouders en professionals.
Docente Simone de Roode zag wat dat teweegbracht: “Het was prachtig, verrijkend en leerzaam. Bij veel studenten vond echt een perspectiefverschuiving plaats.”
Een belangrijk inzicht was dat professionals vaak gewend zijn om in korte tijd een ‘intake’ te doen gericht op medische en zorgbehoeften. Maar een gesprek over het leven van de zorgouder met hun kind levert zoveel meer begrip, vertrouwen en relatie op.
Zoals Femke, een ouder, zei: “Ook de ‘drang’ van professionals om te werken aan doelen, terwijl volgens de zorgouders het belangrijkste doel is; een fijne dag met elkaar hebben”. Zeker dit ook gaf stof tot nadenken bij de studenten.
Zij beschreven de dag als “van onschatbare waarde voor hun professionele ontwikkeling” en zeiden geraakt te zijn door de onvoorwaardelijke liefde en kracht van de ouders. Een van hen vertelde: “Ik ben van nature heel planmatig. Deze ouders leven veel meer in het hier en nu, omdat de toekomst voor hen niet vanzelfsprekend is. Dat zet me aan het denken.”

Parent Educator Femke herkent dat: “De studenten stelden mooie vragen, ook over onderwerpen die spannend zijn. Relatie, tijd voor jezelf, broers en zussen. Dat ze al in het werkveld staan, maakt het extra zinvol, dan weet je dat wat je deelt echt verschil maakt.” Voor zowel ouders als studenten was het onderwijs een waardevolle ontmoeting.
Een dag waarin theorie en praktijk, kennis en ervaring, mens en professional samenkwamen. “Een les in menselijkheid, nabijheid en samenwerken vanuit gelijkwaardigheid,” vat Simone samen.
Dank aan Simone de Roode van Windesheim, Anne en Agnes voor hun betrokkenheid en samenwerking.