Mariah Knezevic
Promovendus

Als PhD-student richt ik mij op het online gedrag van kinderen, zowel met als zonder neurodivergentie, en de rol die ouders hierin spelen. Met mijn onderzoek hoop ik meer inzicht te krijgen in hoe deze factoren elkaar beïnvloeden, om zo een beter begrip te ontwikkelen van hoe kinderen zich online gedragen en wat de invloed van ouders is. Mijn doel is om ouders, opvoeders en beleidsmakers te ondersteunen bij het begeleiden van kinderen, zodat risico’s worden beperkt en mogelijkheden optimaal benut.
Wat mij motiveert in dit werk is het cruciale belang van inzicht in het online gedrag van kinderen. Digitale media spelen een steeds grotere rol in hun dagelijks leven, en brengen naast kansen ook risico’s met zich mee. Zeker voor kinderen met bijvoorbeeld ADHD, autisme of een verstandelijke beperking, die vaak hun eigen weg moeten vinden in een digitale wereld die niet voor hen ontworpen is. Ze zijn nieuwsgierig en vindingrijk – maar ook kwetsbaar. En hun ouders? Die doen wat ze kunnen, maar krijgen zelden echt bruikbare handvatten.
In gesprekken met neurodivergente volwassenen hoor ik vaak: “Mijn ouders wilden wel, maar ze snapten me gewoon niet.” Dat raakt me. Want ieder kind verdient het om zich gezien en begrepen te voelen, ook online.
Daarom doe ik onderzoek naar de interactie tussen ouder en kind rondom schermgebruik. Want opvoeden houdt niet op als je kind online gaat. Het vraagt juist daar een nieuwe, bewuste aanpak. Kinderen moeten digitaal leren oversteken. Dat doe je niet in één keer alleen. Daar groei je samen in.
Binnen het OOG-onderzoek kijken we daarom mee hoe ouder en kind in gesprek gaan over schermtijd en samen een digitale activiteit plannen. Online, vanuit huis, in een veilige setting. De eerste gezinnen deden al mee, met reacties als: “We voelden ons op ons gemak en vonden het leuk om te praten over schermgebruik.” “Ik vond het eerst spannend, maar achteraf heel leuk!”
Mijn drijfveer? Ik wil bijdragen aan een digitale wereld waarin kinderen zich gesteund voelen, thuis én online.